2 de week

30 maart 2014 - Grandchamp, Frankrijk

Het is Zondagmorgen 10 uur als ik aan dit reisverslag begin bij Jos Evers een Nederlander die al 18 jaar in Frankrijk woont.
Hij heeft een alternatieve boerderij waar. Hij zijn groente biologisch verbouwd, kippen en schapen houdt.
De schapen hebben lammeren wat een leuk gezicht is.
Vandaag neem ik weer een rustdag want mijn voeten vragen wat rust.
Dit is anders als ik gewacht had maar wel voor gewaarschuwd ben.

Zelf was ik banger voor mijn benen maar daar heb ik totaal geen last mee.
Afgelopen week langs de Maas richting Dinant gelopen lekker vlak en mooi uitzicht op de Maas.
Na mijn afscheid s'morgens van Georges de Belg kwam ik na ongeveer anderhalf uur lopen Peter Paul tegen een Nedererlander met hem heb ik tot van daag op getrokken.
In Dinant geslapen in een Chambree D' hotels Peter in de Abdy langs de Maas weer verder naar Givet.
Onder weg hier naar toe zagen we Georges lopen aan de ander zijde van de Maas.
In Givet met zijn drieën overnacht in Refuge Paroisse Notre-Dame.
De Refuge is een onder komen speciaal voor pelgrims ik denk van de gemeente, wat beheerd wordt door vrijwilligers waar je donovito ( vrijwillige bijdrage ) kun overnachten.
Deze Refuge was pas verbouwd en zag er dus netjes uit.
Je kunt hier alleen maar slapen en douchen dus geen ontbijt wel is er alles aanwezig om zelf je potje te koken en onbijt te maken.
Vanuit Givet naar Olloy-sur - Viroin nog een gedeelte langs de Maas en dan door de bossen sommige gedeelte slecht begaanbaar dat je blij bent dat het niet regent want dan is het volens mij een grote glij partij.
De grond is hier namelijk een soort klei dus nat spek glad.
Wel is de natuur mooi en imponerend.
In Olloy-sur-Viroin naar Centre Europeen Louis Delobbe dit is een grote groepsaccomodatie waar je ook weer donovito kun verblijven hier hebben Peter Paul en ik zelf ons potje gekookt.
Wat er op neer kwam toen ik ging vragen aan de
beheerster hoe het gas aan moest zij meteen onze vissticks begon te bakken.
Vanuit Olloy-sur-viron door de bossen naar Rocroi mooie natuur maar moet dus wel droog zijn anders is het lood zwaar.
In Rocoi heb je weer een gemeentelijk Refuge meden bij het buro tourisme en je krijgt de code van het cijfer slot en je kunt er in.
Dit is een pas verbouwde Refuge in Maart geopend dus niets mis mee.
Aangekomen in Rocroi zit de eerste gedeelte van de tocht er op volgens mijn gps opgave 311 km in werkelijkheid vanaf Waalwijk 36 km meer gelopen.
De eerlijkheid dwingt mij wel om te zeggen dat ik wat afkortingen heb genomen van de geplande route om wat opgelopen schade goed te maken.

Op naar het nieuwe boekje Rocroi Vezelay 394km
Via een geweldig mooi glooiend landschap alleen naar Aubigny-les-pothees.
Dit is een zeer dun bevolkt stuk met weinig slaapplaatsen wat de komende dagen tot denk ik Reims zo zal blijven.
In Aubigny-les-pothees aan gekomen bij bed en breakfast was er dus inderdaad niets te koop en geen enkele plaats om iets te eten.
Toch die aardige mevrouw Lagard was bereid tegen een vergoeding van tien euro een petit diner te maken.
Wat ik meteen goed inschatte gewoon geweldig gegeten.
Ook dit is weer een goed en mooi adres een verbouwde boerderij als groeps accomodaties waar we dus maar met tweeën sliepen.
Vandaag ben ik dus in Grandchamp dit ligt ongeveer drie en een halve kilometer van Wasigne waar we gisteren door Jos zijn opgehaald
Omdat er het volgende stuk tot Reims weinig slaapplaatsen zijn moet ik wat kortere etape's inplannen om te volkomen dat ze te lang worden.
Het eerst volgende stuk naar Chatau-Porcien is maar 16 km maar het alternatief is 38 km.
Toen ik dat gisteren met Jos door nam bood hij aan om hier een rust dag in te lassen want in Chateau-Porcien kun je vandaag wel slapen in het pelgrimslokaal als je er voor 12 uur bent maar het restaurant is gesloten dus geen eten.
Dus vandaag op de boerderij bij Jos die zomerden zelf verterkt naar Luik naar zijn vriendin maar zijn huis gewoon voor mij beschikbaar stelt.
Ongekend toch gisteravond met mij met de auto in een naburig dorp eten weesten kopen voor vandaag en morgen.
Vandaar toch weer een uitvoerig ga zo meteen wat lekker in de zo'n zitten luieren en mijn schoenen schoon maken en in vetten.
Afrondend kan ik vaststellen dat na twee weken camino nu alleen op de boerderij bij Jos ( hij is ondertussen vertrokken net als Peter Paul die toch verder ging ) het geweldig is waar ik mee bezig ben maar heel moeilijk onderw oorden te brengen.
Je moet die gemoedelijkheid en vriendelijkheid de mooie natuur de stilte zelf ondervinden om dit te kunnen begrijpen.

Groeten Balt

1. Annika:
    30 maart 2014
    Lieve papa, wat leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat.
    Wat maak je veel mee. Geniet van deze vrije dag en succes met de volgende etappe!
    Annika xx
  2. Jeanne v helvoirt:
    30 maart 2014
    mooi verhaal Balt leuk dat je ook andere pelgrims tegen komt die ook weten waar ze aan begonnen zin geniet van deze mooie zondag en verder nog een goede reis ik kijk weer uit naar je volgende verslag groetjes Jeanne
  3. Marijke van:
    30 maart 2014
    geweldig om te lezen en hoe jij het allemaal beleeft.daar hebben wij geen voorstelling van natuurlijk.ik wens je nog veel loopplezier en kijk uit naar het vogende verslag.Sterkte en kracht voor de volgende kilometers. Groeten MARIJ
  4. Jeanne Schalken:
    hoi Balt

Leuk om je ervaringen van de 2e week te lezen. er zijn echt nog veel aardige vriendelijke mensen. De mooie natuur en ontmoetingen met medebedevaartgangers helpt je lekker op gang. Veel succes met de volgende etappe.
    Groeten
    Jeanne en Ad
  5. Angelique:
    30 maart 2014
    Wat een verhaal weer, toch ook nog veel mensen die het goed voor hebben met voor hun eigenlijk vreemde. Mooi omdat mee te maken denk ik. Geniet nog van je reis en rust lekker uit vandaag. Groetjes uit Ridderkerk
  6. Martien van tuyl:
    30 maart 2014
    hoi balt,wat een mooie week weer voor jou.
    ga zo door en veel suces.
    kijk weer uit naar je volgende verslag.
    gr martien en margo
  7. Ad:
    30 maart 2014
    Chapeau Balt, wat een verhaal, leuk om zoveel verschillende mensen te ontmoeten, geniet van je rustdag en voor morgen , gezond weer op!! Maak er morgen maar weer een mooie dag van. Xxxxxx Ad en Thea SUCCES
  8. Jan de Ruijter:
    30 maart 2014
    Hallo Balt, Jij dacht dat het 2e verslag korter zou zijn, maar hoe kan dat nou als je zoveel meemaakt.
    Geweldig verhaal en mooi dat je ook deze week weer zoveel aardige en vriendelijke mensen hebt ontmoet.
    Goed dat je naar je lijf luistert en je voeten wat rust geeft, want je hebt nog een hele weg te gaan.
    geniet van de mooie natuur maar vooral van de rust en de stilte in jezelf. Kus Jeanne en Jan
  9. Arnold Joke:
    30 maart 2014
    Hoi Balt, mooi reisverhaal, in het gebied waar jij nu bent zijn wij ook al een paar keer geweest. Het is daar inderdaad rustig en mooi. Geniet ervan het is fijn te horen dat jou zo goed gaat.
    Groetjes Arnold en Joke
  10. Tineke en Wim:
    30 maart 2014
    Hallo Balt, alweer een bijzonder verhaal, mooi om te lezen. Geniet van het mooie weer de natuur en de rust. Knap hoor dat je al zover bent. Lieve groetjes, Tineke en Wim xx
  11. Jeanine:
    Hoi ome Balt,
    Het is erg leuk om te lezen wat u allemaal meemaakt. Ik geloof in de goedheid van de mens en u komt ze tegen!
    Lekker even relaxen en op naar het volgende avontuur. Kus Jeanine
  12. Helma van Engelen:
    Hallo grote broer,
    Een geweldig verslag, fijn dat je fijne mensen tegen kom, zodat je het goede van de mensen mag ervaren, mooi dat je dit zo kan en mag beleven.
    Ik ben helemaal in geburgerd bij de wandelclup, heb ook kleding, vandaag mee naar Antwerpen geweest, 20 km gelopen zonder moeite, veel wandel pluizer en mooie momenten,
    Dikke knuffel van je zusje Helma.
  13. Hetty:
    Hallo ome Balt

je hebt ook nog leuke foto's gemaakt hoor
    die zijn ook wel mooie om te zien
    wens je nog veel plezier met wandelen
  14. Hanny en Wim:
    30 maart 2014
    Hoi Balt Wij vinden het geweldig wat je doet en kijken weer uit
    naar je volgende verslag.
    Groetjes Hanny en Wim.
    PS.RKC .heeft met 1-0 gew.bij Roda.
  15. Johan:
    hallo balt
    fijn om te lezen dat het goed met je gaat ook nu weer een
    mooi reisverslag en dat je verschillende mensen ontmoet
    op naar de volgend week
    groetjes johan
  16. Dennis:
    30 maart 2014
    Mooie foto's...lekker doorgaan en geniet er van...
    Dennis, fem, merel en lieve
  17. Willem Wammes:
    Hallo Balt,
    Zojuist het verslag gelezen van de tweede week fijn dat het goed gaat tijdens je camino.
    De dames zijn net terug uit Kerkrade waar ons RKC 3 heel belangrijke punten hebben binnengehaald.
    De foto's die zijn geplaatst zien erg leuk uit en laat zien hoe mooi de tocht is .
    Het is ook fijn om te genieten van de rustdag en de accu weer op te laden.
    Vandaag rondje Herpt gelopen en onderweg nog een wandelaar tegengekomen die ook gaat starten in 2015 richting Santiago,hij wenste jou veel succes en wilde graag jouw site bezoeken.
    Balt vanuit Waalwijk op naar de derde week en tot horens.

Bernadette,Willem,Laura,Inge,Mark en Tjeu.
  18. Coby en Theo Smit:
    30 maart 2014
    Nou nou het kan niet op dit avontuur van jou.Geniet ervan wat er nog komt en succes verder.
  19. Mari Nel Klijsen:
    30 maart 2014
    Hoi Balt wat een mooi verslag van je 2e week,fijn dat je zulke leuke mensen ontmoet.Ook goed dat je op tijd een rustdag neemt.je foto's zijn ook bijzonder.verder wensen we veel succes in je 3e week groetjes van Mari Nel
  20. Agnes & Jos:
    30 maart 2014
    mooi verslagen hoor Balt. Maar als we dat lezen is het niet van : Dat doe ik wel even . Geweldig hoor Balt !
    We wensen je veel succes , en kijken uit naar je verslagen .Toi ! Toi ! groetjes Agnes en Jos
  21. Yvonne en Rob:
    Hallo Balt,

Mooi om te lezen dat je, ondanks dat je weinig hebt te bieden, er een grote verwantschap ontstaat tussen de passanten. Dat is een pure ervaring. Back to basic, geweldig!
    Wij zijn als wandelaars nog maar beginners, maar ik moet vaak aan jouw prestaties denken, dat motiveert mij.
    Goede kilometers weer gewenst!
  22. Ans en Wim:
    30 maart 2014
    Weer een mooi verslag, Balt. Hieruit blijkt weer duidelijk dat je volop geniet van je tocht.
    Nog veel wandelplezier en we blijven je volgen!
  23. De haan:
    Hoi Balt
    Wat een mooi verslag weer ik vind dat je het duidelijk op papier zet hoor ,van wat je meemaakt en prettig om te lezen ! succes weer groetjes Ad en Rikie
  24. Tineke Slaats:
    Hoi Balt,
    Alweer een mooie week achter de rug lees ik, mooi zo!! Mooi verslag en mooie foto's en je bent al in Frankrijk, wat goed. Ga zo lekker door en neem op tijd je rust. Hier gaat alles zijn gangetje en het is hier nu ook heerlijke weer. Zet 'm weer op deze week, ik denk aan je. Liefs, Tineke en Mari
  25. Wim:
    Balt,
    Ik moet je zeggen dat je het prachtig opschrijft wat je allemaal meemaakt.
    Dit moet een naslagwerk ik boekvorm worden.
    Goed ook dat je lichamelijk dit aankunt.
    Wat een verrassingen en prachtige contacten kom je zo tegen.
    En dan te bedenken wat nog komen gaat.
    Super.
    Groeten en tot later,
    Wim
  26. Albert en Els Verhoeven:
    Hoi Balt,
    Net je verslag zitten lezen. Wat indrukwekkend wat je meemaakt. Gelukkig zijn er mensen die een lekker potje voor je klaarmaken en mensen die samen met je optrekken. Aan de foto's te zien zit je lekker te genieten. Mooie foto's en mooi verslag. Succes de komende week. We kijken weer uit naar je volgende verslag.

Groetjes Albert en Els
  27. Thea en Frans:
    31 maart 2014
    hallo Balt wat een verhaal van je tweede week geweldig, zo als jij dit doe .goed naar je lichaam luisteren,wat je aan kunt.heel veel wandel plezier en geniet er van Thea en Frans
  28. Mieke en rini:
    1 april 2014
    Wat mooi dat het zo goed gaat. Wij hopen dat alles zo voorspoedig blijft verlopen. En een rustdag op tijd is ook wel goed. We gaan zaterdag de fellenoord tocht lopen tijdens die 40 km zullen we het nog wel uitgebreid over je tocht hebben we hebben dan tijd genoeg. Balt nog veel succes het ga je goed.
  29. Richard en Daniëlle:
    Hallo Balt,

Vol belangstelling hebben we de reisverslagen gelezen. Wij wensen je veel succes met deze, in alle opzichten, indrukwekkende reis. Graag blijven we je "op de voet" volgen door middel van je reisblog. Leuk dat je dit op deze manier voor jezelf en natuurlijk ook voor de "thuisblijvers" kunt vastleggen.

Groeten van Richard, Daniëlle en Lieke
  30. Monique Ritoe-Freijer:
    Hoi Balt,

Wat een mooi verslag van de tweede week. Heel bijzonder om al je mooie ervaringen te lezen en de verhalen over de lieve mensen die je onderweg tegenkomt.
    Knap van je dat je goed naar lichaam luisterd, wat natuurlijk erg belangrijk is tijdens deze tocht. Ik wil je veel succes toewensen de komende week en kijk uit naar je volgende verslag.

Groeten Monique Ritoe - Freijer
  31. Ida Rijkers:
    2 april 2014
    Hoi Balt,
    Weet niet of je deze reacties nu meteen leest, maar je kunt overnachten in Vieux-les-Asfeld. Je komt daar langs en er is een auberge, auberge dÉcry. . Misschien kun je hiermee vooruit.
    Ik ben blij dat het zo goed met je gaat en dat je andere pelgrims tegenkomt. Dat geeft toch wat afleiding en vertrouwen. Je geniet ook van de natuur en goedheid van de mensen. Prima. Volhouden!! Gr. Ida
  32. Roger van Oss:
    2 april 2014
    Hoi Balt,

Fijn om te lezen dat je de juiste mensen bent tegen gekomen.
    Knap dat je een rustdag hebt ingelast, zal niet meevallen die beslissing.
    Succes komende dagen.
    Groet Roger
  33. Dyonne martvanhelvoirt @hotmail.com:
    3 april 2014
    Hoi balt wat een ervaring ! Fijn dat er nog eerlijke mensen zijn luister goed naar je lichaam en ga zo door veel wandel plezier kijken uit naar je volgend verslag xxdyonne
  34. Johan:
    4 april 2014
    hallo balt
    fijn dat alles nog goed gaat je
    krijg de groeten van de galmers groet johan