week 6

27 april 2014 - Saint-Germain-des-Bois, Frankrijk

20 April

Paaszondag we hebben een rustdag in de jeugdherberg.
Vanmorgen naar de kerk geweest en de pelgrimszegen ontvangen.
Ons ontbijt genuttigd en één wasje gedaan.
Maar nu waarom ik mijn route wijzig.
Al wandelend met Georges kwam ik tot de ontdekking, alleen is maar alleen, zeker s'avonds kan dat een probleem worden.
Ook ben ik tot de ontdekking gekomen dat gemiddeld 25 km per dag voor mij te veel is.
Uiteindelijk is het doel bereiken belangrijker dan de tijd die je er over doet en de route.
Verder hebben Georges en ik verschillende overeenkomsten en hetzelfde gevoel voor humor.
We gaan nu proberen 25 juli in Compostela te zijn, de dag van St.Jacob, dat zou mooi zijn.
Omdat Georges zijn route over Bourges gepland had en deze route 35 km korter is, maar zeker ook niet onbelangrijk vlakker, nemen we die route maar.
Dus morgen verder via de noordelijke route.

21 April

2e Paasdag het gaat eigenlijk allemaal een beetje aan je voorbij.
Wat je doet is lopen, eten, drinken, slapen en slaapplaatsen zoeken.
Vandaag een rustige dag 23km van de route gelopen gestart met wat motregen maar niet echt hinderlijk.
Door mooie loofbossen en mooie velden.
Nu na Vezelay komen we steeds meer pelgrims tegen.
We overnachten nu in een groot huis bij Nederlandse mensen met 8 pelgrims.
Het is wel spannend zo lopen alleen op route kaart en omschrijving.
Het gedeelte wat we vandaag gelopen hebben was wel goed bewegwijzerd.
Hopelijk is het morgen ook zo.

23 April

We zijn weer twee dagen verder een dag van 20 km en een dag van 27 km gelopen van de route.
Dus dat schiet wel lekker op. Wel wat km extra gelopen, doordat je een pijl mist maar dat hoort er bij.
We hebben nu drie dagen met Mieke en Rinie, de dames uit Veghel, opgelopen.
Ieder voor zich, maar in de loop van de dag zie je elkaar regelmatig.
Verder werden we vandaag verrast doordat het pad over zo ongeveer 30 meter verspert was met omgekapte bomen en aan weerszijden van de weg bramenstruiken stonden.
Dat was een hele toer om daar langs te komen.
Toen we in een plaatsje aankwamen waar een restaurant zou zijn om koffie te drinken en Georges bij een huis vroeg waar het was werden we door die mevrouw spontaan op de koffie uitgenodigd. Tevens wees ze ons een kortere weg naar het slaapadres.
Waar uiteindelijk toch ergens iets mee mis ging.
Maar we zijn er. Een groot oud chateau verbouwd tot groepsaccomodaties.
Dit was dus een lange maar weer mooie dag.

24 april

Het kan niet iedere dag feest zijn, je hebt zo is van die dagen.
Vandaag was zo'n dag.
Het begon er al mee dat we pas om kwart over acht konden ontbijten, waardoor we veel te laat weg waren.
Afscheid genomen van de dames, want die gaan maar 8 km verder naar een grotere plaats en nemen na die kilometers van gisteren een rustdag.
Wij wilden vandaag 20 km verder, maar door een fout in de papieren bleken dat er een kleine 30 te zijn.
Toch aan het lopen gegaan, maar laat weg en ook wij voelden de kilometers in de benen.
Bovendien die open velden wel mooi maar met de zon er op wel heel warm.
Dus in de loop van de middag een andere slaapplaats gezocht en gevonden waar we nu zijn.
Dus uiteindelijk toch alles weer goed.
Ook al wou een jonge vrouw waar aan we de weg naar het adres vroegen ons 10 km terug sturen.
Maar bij verdere informatie was het om de hoek.

25 April

20 km verder vandaag. In een beetje miezerregen vertrokken, maar verder perfect gelopen.
We waren al vroeg op de plaats van bestemming en kunnen dus lekker onze dingetjes doen.
We slapen vandaag in een gemeente herberg in Baugy met nog twee andere pelgrims.
Deze herberg is een simpel onderkomen, maar alles wat je nodig hebt zit er in.
We eten vandaag in een restaurant en halen in de supermarkt de rest voor het ontbijt morgen.
Verder moeten we weer een slaapplaats voor morgen zien te vinden wat wel problemen op kan leveren want in Bourges schijnt een groot feest te zijn.
We kijken maar er zal best een oplossing komen.

26 April

Vandaag is weer eens zo'n dag als je bij ons kunt verwachten.
We hoefden vandaag maar 10,5 km te lopen naar Brecy.
Dit omdat er in Bourges en omgeving vanwege een groot feest geen slaapplaatsen te vinden zijn.
Dus wij rustig op pad na zo'n 6 km in een plaatsje lekker koffie gedronken en verder.
Na weer een stuk verder gelopen te hebben sloeg toch de twijfel toe.
Het wegnummer klopte wel, maar de route-omschrijving niet.
Uiteindelijk maar een auto aangehouden en het eens uitgevraagd.
Toen bleek dat we totaal de verkeerde kant op gelopen waren en helemaal terug moesten.
Teruglopend overleg. We hadden al ongeveer 12 km gelopen wat er op neer kwam dat we over de 30 km zouden moeten.
Geen optie dus.
Terug naar het laatste dorpje en daar een bus of taxi nemen indien mogelijk.
Maar wat gebeurd in het dorpje. Er komt een man naar buiten om een praatje te maken. Hij kwam uit de buurt van Parijs en was daar met een paar echtparen.
Wij wat zielig op hem ingepraat op zijn Frans en Engels, hij naar binnen en kwam even later weer naar buiten met zijn vriend.
Zij hebben ons toen met de auto dat stuk weer teruggebracht zodat de schade gelukkig beperkt is gebleven en we morgen toch verder kunnen naar Bourges.
Al met al toch zo'n 18 km gelopen maar dat is beter dan in de 30.

Groeten Balt

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Silvia:
    Hoi ome Balt,

Leuk om te lezen hoe jouw reis verloopt!
    Veel succes

Groetjes Sil
  2. Coby en Theo Smit:
    27 april 2014
    Toch weer aardig wat aan kilometers gelopen petje af hoor en succes verder met de komende week.
  3. Agnes & Jos:
    hallo Balt
    Als je zo het verslag leest ,dan moet je toch wel een Bikkel zijn om de moed niet te verliezen n
    En Bikkel Dat is iets wat je bent.
    Balt hou moed , en in gedachten ben je bij ons.
    Groetjes : Agnes en Jos
  4. Ans en Wim:
    27 april 2014
    Wel fijn dat je met tweeën oploopt. Met zijn tweetjes is het toch makkelijker problemen oplossen. Gelukkig heb je je doel bijgesteld om je tocht niet als snelste te lopen. Je moet er ook nog een beetje van kunnen genieten! We blijven het verdere vervolg lezen. Succes!
  5. Marja Broeders:
    Hoi
    Balt. Het gaat goed met jullie.
    Een geweldige ervaring. Kijk elke zondag uit naar jou Mail.
    Wij hebben vandaag 21 kilometer gelopen in Zandvliet(B).
    Een hele mooie tocht. Groetjes Marja
  6. Tineke Slaats:
    27 april 2014
    Hoi Balt, Alweer een weekje verder en de nodige ervaringen opgedaan. Jullie hebben weer goed je best gedaan en gelukkig de nodige hulp gekregen, al doende leert men zie je maar weer. Jullie komen er wel, blijf er plezier in houden!!! lieve groet, Tineke
  7. Marjo:
    27 april 2014
    je ziet nu wel met de computer om gaan is nog steeds niet mijn ding.
    maar wat ik wou zeggen dat je die vriendelijke mensen hopelijke nog veel op je pad blijven komen.
    veel plezier en sterkte met al die km groetjes
  8. Gerard Boons:
    Beste Balt,
    Al weer een indrukwekkend verslag met mooie foto's van de afgelopen week. Ondanks dat het zo af en toe zeer taai zal zijn lees ik ook de enorme wil om het uiteindelijke doel te halen. Ik twijfel er geen moment aan dat je niet in je opzet slaagt. Een diepe buiging en heel veel respect. Ik stuur je alle mogelijke goede wensen en sterkte toe en toi toi toi.
  9. Hans Duquesnoy:
    Hoi Balt,
    Het is weer indrukwekkend om te lezen hoe je deze week weer bent doorgekomen. Je hoeft inderdaad niet als eerste aan te komen, dus doe het op je eigen tempo en geniet van elke dag.
    Je hebt de tijd aan jezelf. RKC heeft gelijk gespeeld tegen NAC en zal nu dus wel na-competitie moeten gaan spelen.
    Blijf de moed er in houden en we denken aan je.
  10. Albert en Els Verhoeven:
    Hoi Balt,
    Wat een indrukwekkend verslag.
    Iedere dag anders je kunt niets plannen steeds weer improviseren. Maar het lukt iedere keer weer.
    Het gaat jullie samen lukken daar zijn we van overtuigd.

Groetjes en tot je volgende verslag
    Albert en Els
  11. Jacolien:
    Hoi ome balt

Je maakt wat mee, het wordt er zeker niet saai op en blijft het zeker spannend! Blijf genieten en het gaat je zeker lukken!
    Groetjes jacolien
  12. Marijke van:
    28 april 2014
    zo te lezen kom je er wel BALTJE!!!!!!!!Geweldig verhaal weer! Ik houd het bij hoor en wens je nog veel loopplezier!!!!!!!!
    gr. Marij
  13. Tineke en Wim:
    28 april 2014
    Hoi Balt, weer een mooi verhaal, je maakt heel veel mee in een week. Ga zo door en je komt er wel, we zijn trots op je. Tot volgend reisverhaal.
    Groetjes Tineke en Wim
  14. Mari Nel Klijsen:
    Hoi Balt
    Wat een mooi verhaal weer.Je ziet het pad gaat niet altijd over rozen,maar gelukkig hou je er de moed in.Fijn dat je een goed maatje hebt gevonden om mee op te lopen.Je voelt ook zelf aan wanneer je de tijd bij moet stellen het is geen wedstijd wie het eerst in Santiago is.Geniet weer van de komende week en groetjes uit de Kets van Mari Nel
  15. Henny Bierings:
    Hallo Balt.
    Je dochter heeft ons ook aangemeld om je reisverhaal te volgen.Erg leuk om zo je reis te volgen en je ervaringen te lezen,fijn dat je samen met een andere pelgrim loopt dat maakt het denk ik een stuk aangenamer.Geniet van de mensen die je ontmoet en zo te lezen de prachtige omgeving.Veel succes en geluk op je verdere weg, wij volgen je vehalen.Groetjes.
  16. Dyonne martvanhelvoirt @hotmail.com:
    28 april 2014
    Hey balt weer fijn om te horen dat het allemaal goed komt ondanks de andere route groot gelijk dat je het zo gaat doen !! Bedankt voor het bellen op mijn verjaardag en nog veel loop plezier samen !! Gr Mart dyonne
  17. Ad:
    28 april 2014
    Zo maak je nog eens wat mee ! Je hebt groot gelijk dat je het wat rustiger aan gaat doen, vergeet niet om vooral veel te genieten van deze tocht. Goede reis en doe de groetjes aan Georges. Tot je volgende reisverslag. Xxxx Thea en Ad
  18. Johan:
    28 april 2014
    zo maak je nog wat mee goed om te
    horen dat het zo goed gaat tussen jou en
    george het zal wel een stuk beter lopen
    gr johan
  19. Ton Dekkers:
    Beste Balt
    Wat een prestatie om dit te volbrengen
    ik wens je nog veel plezier met deze
    mooie onderneming enorme prestatie
    groeten.
  20. Wim en Anny v. Ruyven:
    Hallo Balt,

Geweldig om te lezen hoe je ervaringen zijn. Dit kun je niet tevoren bedenken en als het door andere wordt verteld moet je het toch eerst zelf ervaren! Mooi om je verhalen met mee én tegenvallers te lezen, maar er komt altijd weer hulp uit een onverwachte hoek. De GPS komt later op de route vast wel weer van pas. Geniet van het goede dat deze tocht je steeds weer blijft bieden. Wij lopen in gedachten met je mee.
    Groeten Wim en Anny v. Ruyven
  21. Wim en Anny v. Ruyven:
    Hallo Balt,
    Geweldig om je ervaringen wekelijks te kunnen lezen.
    Mooi om zoveel mensen te ontmoeten die je verder helpen om het goede pad of slaapplaatsen te vinden. Deze dingen moet je ervaren om te kunnen geloven dat het echt zo gaat onderweg.
    Mooi dat je het tempo en de km. per dag aanpast. Je wil tenslotte komen waar je doel ligt. Die GPS komt je later wel weer van pas als de routes weer bij elkaar komen. Wij wensen je een mooi vervolg van de Camino toe.
    Groeten Wim en Anny v. Ruyven
  22. Willem Wammes:
    Hoi Balt,
    De verhalen van afgelopen week eens rustig doorgelezen en je bent weer de nodige ervaringen rijker geworden.
    Neem de tijd en vooral genieten van alles wat je tegenkomt.
    Gisteren met spanning onze club RKC gevolgd maar we hebben niet kunnen winnen(1-1) het wordt dus nacompetitie.
    We hebben gisteren gewandeld in Belgie ook dat was weer gezellig met 21 personen van de club.
    Balt geniet weer van een nieuwe week en neemt voldoende rust,de Camino is nog lang.
    Balt voor jou en Georges vanuit Waalwijk de vriendelijke groeten.

Bernadette en Willem.
  23. Jan de Ruijter:
    Hallo Balt,
    Het houdt niet op met jullie belevenissen iedere dag weer en nog steeds overal aardige, behulpzame mensen. Je gaat wat vlakkere gebieden lopen via de route van George. Heel verstandig, want je hoeft het niet moeilijker te maken dat het al is. Jan en Wim hebben toen zij fietsten precies hetzelfde gedaan en ook hun zorgvuldig geplande route gewijzigd. Er zijn nu eenmaal van die dingen die je thuis niet kunt overzien. Ik ben zo blij dat George op je pad is gekomen (dit kan geen toeval zijn), want zo'n tocht helemaal in je eentje vind ik best moedig maar ook best heel spannend. Goed dat je de datum en de kilometers hebt losgelaten. Dit is een tocht die je beleeft van dag tot dag met het doel voor ogen om het einddoel te bereiken. Lijkt me een extra toevoeging om in Santiago de Compostela de dag van St. Jacob te vieren. Veel wandelplezier samen. Kus Jeanne en groetjes van Jan
  24. Arnold Joke:
    Hoi Balt,
    Jaloers zijn wij om jou belevenissen in het mooie Frankrijk.
    Het is leuk te zien wat je allemaal tegenkomt.
    Je plannen wijzigen en weer een andere route is weer leuk en verrassend.
    Veel wandelplezier Arnold en Joke
  25. Ah van beek:
    29 april 2014
    hallo balt balt het gaat je goed van alles al meegemaakt en vooral behulpzame mensen.wijs van je dat je met george looptdan heb je aanspraak,ik weet hoe het is als je avonds alleen bent.balt bon camino en ook je maatje.albert en tonnie
  26. Jeanne de Ruijter:
    Hallo Balt
    Even op mijn nieuwe tablet kijken waar je nu bent, en tegelijkertijd mijn mailadres inbrengen. Hopelijk gaat alles naar wens zonder al teveel ongeregeldheden??? Maar jullie zijn inmiddels experts in het
    oplossen hiervan. Gaat jullie goed en tot het volgende reisverhaal maar weer. Kus Jeanne
  27. Martien van tuyl:
    30 april 2014
    hoiiiiiiii balt,wat weer een mooi verhaal van die paasweek.
    we blijven je volgen hoor,succes.
    martien en margo.
  28. Ingrid Doyle-Broeks:
    Hallo Balt,

Indrukwekkend, wordt er stil van.....wat fijn dat u iemand bent tegengekomen om samen deze tocht te lopen. Heel veel succes en het allerbeste toegewenst!

groet, Ingrid
  29. Ger en Ria:
    30 april 2014
    Hallo Balt super leuk om je verhalen te lezen. En wat fijn en gezellig voor je een loopmaatje, wie had dat gedacht. Veel plezier en succes groetjes Ger en Ria.
  30. An en Ties:
    3 mei 2014
    Zaterdag hebben we Anika en Jurgen gesproken en ook gehoord dat het tot nu toe goed gaat.Leuk je verslag om te volgen en dat jullie nu met z'n tweeën deze tocht maken.Dus nog veel wandelplezier en succes met het vervolg.
    Groetjes Ties en An