Week 14

22 juni 2014 - Bercianos del Real Camino, Spanje

16 Juni

Al weer twee dagen verder zit ik naast een zuchtende Spaanse jonge man, die pas drie dagen aan het lopen is, aan dit verslag te werken.
Bij wat navraag, in het Engels uiteraard, blijkt dat ze veertig kilometer gelopen hebben deze dag. Veel te veel natuurlijk, dan hebben ze nog geluk dat het niet zo heet is vandaag.
Voor mij is het landschap van wijngaarden, naar koren- en graanvelden overgegaan in vandaag bossen met eindeloze lange paden.
Zo breed, dat als de zon geschenen zou hebben, er geen schaduw zou zijn geweest, maar al twee dagen lekker wat bewolkt weer met een fijn temperatuurtje.
Heerlijk wandelweer voor een Nederlander, al moet je dat nu wel voorzichtig zeggen natuurlijk.
Dat laatste is mij natuurlijk wel toevertrouwd.
Ook al heb ik het voetbal bewust niet gekeken in een bar de dag erop werd ik er toch in de bar waar ik een koffie americana dronk via de daar liggende Spaanse krant toch mee geconfronteerd en was positief verrast door deze  uitslag voor Nederland.
Toen kon ik het toch niet na laten om het Spaanse nieuws af te wachten tot de goals van Nederland voorbij kwamen.  Ze waren werkelijk schitterend.
Toch ga ik door met mijn Camino en zal het nieuws uit Nederland zo veel mogelijk vermijden.

18 Juni

Het einde komt in zicht hoewel nog wel ongeveer twintig dagen te lopen.
Vandaag ruim 30 km gelopen ik wil proberen om in drie dagen vier etappes te lopen.

Met het einde zo in het zicht moet je opletten merkte ik vandaag dat je niet in een sleur terecht komt maar blijft genieten van de uitzichten en de omgeving als die daar aanleiding toe geeft.
Want uiteraard kom je ook door stukken waar niet veel te zien is.
Zoals gisteren richting Burgos langs een vliegveld en een industrieterrein.
Maar ik vindt deze kilometers horen er ook bij, al stond bij veel mensen in hun boekje dat ze voor dat gedeelte de bus konden nemen.
En volgens mij is dat ook gebeurd want mensen die later vertrokken waren of welke ik voorbij gelopen was waren eerder in Burgos dan ik.
Goed maar ieder zijn eigen Camino.
Burgos is ook weer zo'n geweldig mooie stad, maar je komt gewoon tijd energie en opnamevermogen te kort omdat allemaal op te nemen.
Ik heb gemerkt je moet kijken, foto's maken en het zoveel mogelijk op je in laten werken om later nog eens terug te kijken.
Als je dan tot de ontdekking komt dat je meer wilt zien weet je waar je naar toe moet.
Om tijdens de Camino, en die is nu het hoofddoel, alles te bekijken en te beleven dat lukt niet.
Het kost mij nu al moeite om dingen terug te halen uit de champagnestreek, maar het is niet zo erg hoor want zo kan ik met de foto's en aantekeningen de Camino nog eens een keer helemaal over doen wat zeker zal gebeuren.

21 Juni

De kortste weg van a naar b is een rechte lijn daar ben ik de laatste dagen wel achter gekomen.
Wel redelijk vlak, maar recht en lang, dit is zeker als het in de loop van de dag warmer wordt geestdodend.
Maar door vroeg te gaan lopen kom ik redelijk op tijd op de overnachtingsadressen aan.
Wel, ondanks de goede bewegwijzering, deze week toch nog een keer verkeerd gelopen.
Aan het einde van de te lopen route, al ongeveer 27 km.  gelopen, zelf niet goed opgelet en domweg achter andere pelgrims aangelopen.
Ik had het vrij snel in de gaten dat we verkeerd zaten, maar toch 3 km extra bij 30 graden zit je niet op te wachten.
Maar dat hoort er ook bij en achteraf bleek dat veel mensen op dat punt verkeerd waren gelopen.
Al zijn de route's af en toe wat saai en eentonig dat wordt de rest van de dag dan weer ruim gecompenseerd door al de mensen die je na het lopen ontmoet en spreekt. Dat is dan weer geweldig gezellig.
Gisteravond zaten we weer met vier nationaliteiten aan tafel in de stad wat te eten.
Daarna in de Refuge bij de nonnetjes met een man of zes nog wat na gebabbeld en enkele flessen wijn gedronken.
Dat maakt een dag dan meteen weer goed.
Bij de foto's heb ik een overzicht van de nog gelopen route's toegevoegd, want we gaan op een tijd van meer dan drie maanden nu toch serieus naar het einde toe.
Al zijn er nog zo ongeveer een 375 km te lopen.
Mijn streven is om 8 juli in Santiago te zijn.
De terugvlucht is geboekt voor 11 Juli.
Het zal fijn zijn om weer thuis te wezen maar het zal wel wennen zijn.

Zondag 22 juni

Wat valt er nog te vertellen na zoveel weken lopen.
Op zich is het een heel eenvoudig bestaan, maar dat is dan misschien het verhaal van de Camino. Het is niet uit te leggen, je moet het beleven.
Hier in Spanje waar je met meer pelgrims loopt, de onderlinge verbondenheid die ontstaat met mensen die je onderweg regelmatig tegen komt en die je dan groet.
Het geeft gewoon een fijn gevoel, maar vooral de spontane ontmoetingen zoals gisteravond met het eten.
Bij een pelgrimsmenu is het gewoon aanschuiven aan tafel.
Hierdoor zaten we met zeven personen aan een tafel met allemaal een andere nationaliteit.
Dat is gewoon leuk.
Of zoals vanmorgen toen ik onderweg koffie dronk en Nederlands hoorde.
Met die man koffie gedronken en nog enkele uren verder gelopen.
En zo kan ik door gaan over die ontmoetingen met ieder zijn eigen levensverhaal, want dat hebben ze toch allemaal, maar dat is dan wat je moet beleven en meemaken dat is niet uit te leggen.
Het is gewoon geweldig mooi en ondanks dat ik wel naar huis wil na zo'n lange tijd zal ik dit straks zeer zeker gaan missen.

Groeten Balt

1. Hetty:
    hallo ome balt

wat weer een leuk verhaal
    je zal ook wel goed bruin zijn
    dat wij jou niet meer kan
  2. Dennis:
    22 juni 2014
    Geniet nog van de laatste loodjes...
  3. Nelvanhelvoirt:
    22 juni 2014
    Blij te horen dat het goed met je gaat.Gisteren vaak aan je gedacht tijdens de Pink Ribben. fijn te horen dat je toch ons wel een beetje mist Wij jou ook en wiilen graag de verhalen uit jou mond horen tot over een paar weekjes TOITOITOI
  4. Monique Ritoe-Freijer:
    Hoi Balt.
    Het einde is in zicht. Wat een bijzondere tocht leg je toch af. En inderdaad iedereen met een eigen reden en een eigen verhaal.
    Ik wil je er veel succes toewensen met de laatste kilometertjes. Genoet ervan!

Groeten Monique Freijer-Ritoe
  5. Tineke Slaats:
    Hoi Balt,
    Het gaat je helemaal lukken, hou vol!! Nog een paar weekjes te gaan en dan je doel bereikt, ik word er gewoon een beetje zenuwachtig van. Laat de laatste loodjes niet te zwaar wegen en geniet er nog lekker van!
    Groetjes en liefs van ons
  6. Ger en Ria:
    22 juni 2014
    Hallo Balt wij vinden het geweldig om op deze manier op de hoogte te blijven,en wat gaat het super met je .Klasse hoor Veel plezier en succes met de laatste kilometers. Groeten van Ger en Ria
  7. Louis:
    22 juni 2014
    het einde komt nu echt in zicht. wij gaan er nu van uit dat jij het zeker gaat halen. ik hoop als jij thuis bent, alles nog eens kunt beleven en op die manier alles nog veel mooier wordt.
    geniet er nog zoveel mogelijk van. want voor jij het weet zit jij thuis weer op de bank. veel succes nog en laat de laatste dagen jouw nog veel moois brengen. groeten louis
  8. Jeanne de Ruijter:
    Hallo Balt,
    Geweldig dat je al zo dicht bij je einddoel zit!!!
    Nog even een paar weekjes doorzetten!!! Vergeet in je enthousiastme niet op tijd een rustdag te nemen!!! Als alles volgens plan verloopten zit je dus op 11 juli weer gewoon aan je eigen keukentafel en moet je op12 juli weer gewoon je eigen potje koken. Wij zullen je reisverslagen gaan missen op zondag, maar deze bijzondere ervaringen van jouw tocht neemt niemand je meer af. Kus Jeanne en de groetjes van Jan
  9. Jacolien:
    23 juni 2014
    Hoi ome balt! Wat komt het dichtbij santiago!! Super! Op maar jet einde nog heel veel plezier en geniet er dubbel van!
    Groetjes Jacolien
    Toi toi toi
  10. Tineke en Wim:
    23 juni 2014
    Hoi Balt, nog een paar weken en dan is het zo ver. Je maakt heel wat mee, maar wel mooie dingen een heel avontuur hoor. Wij hebben gister de verjaardag van Merel en Lieve gevierd, was gezellig. Ga nog even zo door, je kunt het.
    Nog veel wandelplezier.
    Groetjes Tineke en Wim xx
  11. Ton en Marina:
    Hallo Balt,
    Het gaat nu wel snel en het einddoel komt steeds dichterbij.
    We vinden het super zoals je deze tocht onderneemt en beleeft !!
    Leuk dat je zoveel verschillende mensen ontmoet en mooi dat jullie verhalen kunnen delen.
    Heel veel sterkte en veel succes gewenst .Hartelijke groeten van Ton en Marina.
  12. Marjo:
    hoi
    wat ben je toch al ver bijna op het eind punt.
    al zoveel gezien,gelopen en mensen leren kennen
    blijf ervan genieten zoveel als je kunt
    veel sterkte met je laaste km
    groetjes Tiny Marjo.
  13. De haan:
    23 juni 2014
    zet hem op he die laatste kilometertjes !
    groetjes {2-0-] chili
  14. Agnes & Jos:
    Hallo die Balt
    Met plezier heb ik je verslag weer gelezen
    Wat maak je best toch veel mee , en leuk al die ontmoetingen et al die verschillende nationaliteiten, kijk ook ieder zondag avond weer uit naar je verslag.
    Balt het klinkt afgezaagd aar wens je nog heel veel succes ,. En kijk weer uit naar je volgende verslag. Toi ! Toi !
  15. Angelique:
    24 juni 2014
    Zet hem op de laatste kilometers!!!
    Gaat je vast lukken. Mooie ervaringen heb je steeds weer zeg. Geniet er nog van de laatste dagen.

Roland, Angelique, Esther en Kim
  16. Coby en Theo Smit:
    24 juni 2014
    Nog een paar weekjes te gaan hou vol en geniet er nog zoveel mogelijk van.
  17. Ad:
    24 juni 2014
    hoi Balt, de laatste kilometers, nog even en dan kunnen we op vrijdag weer een bakkie doen. Blijf vooral genieten van het mooie Spanje. Tot over een paar weken xxxxx
  18. Dyonne martvanhelvoirt @hotmail.com:
    24 juni 2014
    Hey balt nog even vol houden ! En blijf lekker genieten!!!
  19. Thea en Frans:
    25 juni 2014
    hoi Balt fijn te horen dat t goed gaat,en dat de laatste lootjes komen er ook wel hoor. goed van jou, en zo mooi om te horen van alle die verschillende mensen,en talen. tot de volgende verslag en groetjes van Frans en Thea
  20. Jeanine:
    25 juni 2014
    Hoi ome Balt,

Ik zet nu al mijn petje voor u af maar houdt u het nog even op. Want het einde komt in zicht!!! Wat een avontuur. Back to basic en mijn oom doet het gewoon even. Succes met de afronding en sluit het mooi af.

Kus Jeanine
  21. Jeanne de Ruijter:
    26 juni 2014
    Hallo Balt,
    Wil je iemand vragen om een foto te knippen waar jijzelf opstaat???
    Ik wil je weergraag even zien. Kus Jeanne
  22. Toos de Louw:
    26 juni 2014
    Balt 27 juni een dag om bij stil te staan, het allerbeste en veel loopplezier Groeten Toos
  23. Jeanne Schalken:
    Balt
    Vandaag een gedenkwaardige dag.
    wij wensen je sterkte, in gedachten wandelen we met je mee.
    Jeanne en Ad
  24. Fred van Wordragen:
    27 juni 2014
    Hallo Balt, Het lijkt deze weken wel of alles om voetbal draait. Radio, TV en kranten lopeen over van die populaire sport. Ook vrijwel iedereen (toch zeker mannen) praten over, wie zijn kanshebbers, wie zijn goed, wie de beste en....de grootste favoriet! Ja,....maar in Spanje, op weg naar Santiago De Compostela daar loopt onze grootste favoriet: Balt Korthout!
    Straks de eindsprint,.......succes!
  25. Ans en Wim:
    27 juni.

Mereltje's verjaardag en voor jou een gedenkwaardige dag.
    Je zult haar nu wel extra missen.
    Sterkte!
  26. Mari Nel Klijsen:
    27 juni 2014
    Hoi Balt misschien een rare dag voor je wij wensen je sterkte toe.
    Ja het eindpunt komt in zicht,kan me voorstellen dat je sommige dingen niet kunt uitleggen dat je dat inderdaad zelf mee moet maken.
    Toi toi voor de laatste kilometers vanuit de kets
    Groetjes Mark Nel